De Club

Hockeyvereniging De Terriers

Geschiedenis van Hockeyvereniging

Hockeyvereniging de Terriers is een club gelegen in Noord-Holland. Daar ligt het mooie plaatsje Heiloo net ten zuiden van Alkmaar. Het is een vereniging waarbij gezelligheid een belangrijke rol speelt. Iedereen kent iedereen binnen de vereniging. Wat veel gezelligheid met zich mee brengt.

Het clubhuis is op sportcomplex "Het Vennewater" gelegen in een groene wijk in het zuidwesten van Heiloo. Dit clubhuis is in 1977 gebouwd en dus al enkele tientallen jaren onze uitvalsbasis. Met beneden de kleedkamers en daarboven de schitterende bar een ideaal clubhuis. Zeker wanneer je zomers heerlijk in het zonnetje zittend, op het balkon van de wedstrijden kan genieten.

Hockeyclub "de Terriërs" is een snel groeiende vereniging. Op dit moment ligt het ledenaantal rond de 850. Vooral het aantal jeugdleden is groot maar ook de seniorenteams zijn groeiende. Op dit moment hebben we 4 heren en 4 dames teams. Daarvan speelt heren 1 in de derde klasse en speelt dames 1 in de overgangsklasse. Terriërs Dames 1 speelt nu dus door het hele land en tegen clubs zoals MOP, Oranje-Zwart en Victoria! Een enorme prestatie door onze dames (zeker aangezien ze vorige jaar ook al gepromoveerd en direct kampioen waren geworden in de 1e klasse) onder leiding van trainer/coach Jisse Waasdorp.

In de zomer van 2008 is het clubhuis een heel stuk vergroot. Boven is nu een extra ruimte die gebruikt kan worden tijdens drukke dagen. Onder zijn nieuwe kleedkamers en de 'oude' zijn verbouwd tot o.a. een trainersruimte. Ook het balkon is doorgetrokken bij de vergroting dus nu is er ruimte zat om tijdens de mooie zonnige dagen te genieten na de wedstrijd!
Bij het clubhuis liggen drie hockeyvelden. In de zomer van 2007 is ons derde kunstgrasveld aangelegd. Dus nu hebben we 3 kunstgrasvelden die allemaal verlicht zijn. Natuurgras hebben we helemaal niet meer.

Elk jaar organiseert de club een aantal toernooien. Voor de jeugd zijn er bijvoorbeeld het "Effies" toernooi voor de F-jeugd, het "Puppies" Toernooi voor de E-jeugd en het beroemde (of beruchte?) "Mad Dogs" toernooi voor de A-jeugd. Verder is er voor de Senioren jaarlijks het "Take Five" toernooi. Dit is een internationaal toernooi waarbij elk jaar weer vooral de Engelse teams goed worden vertegenwoordigd. Echt een belevenis is het om met en tegen bijvoorbeeld de Engelsen van "The Beershifters" of "The Heavenly Bodies" te spelen en gezellig een biertje mee te pakken.

Naast de toernooien worden ook een aantal activiteiten georganiseerd. De feesten hebben vaak een thema zoals u kunt zien in het fotoboek op de site van de activiteiten commissie www.acdeterriers.nl . Eigenlijk is het overbodig om te zeggen dat deze feesten altijd super gezellig zijn.

De geschiedenis van de club begint in 1949. Een kleine groep mensen wilden graag gaan hockeyen. In die tijd was er echter alleen de hockeyvereniging AMHC. Maar er was juist behoefte aan een eigen "Katholieke" vereniging. Zo kon het gebeuren dat de heer J.H. van den Hoek in 1949 de hockeyvereniging oprichtte die zoals later bleek "de Terriërs" genoemd werd. Een naam die te danken is aan de strijdlustigheid van een van de oprichters, Joop ten Brink. "Je lijkt wel een Terrier", was de uitdrukking die Joop op een dag om zijn oren geslingerd kreeg. Hiermee was de naam "de Terriërs" bedacht.

Het eerste seizoen in 1951/1952 begon met 29 leden verdeelt over een dames en een heren team. Toendertijd hockeyden ze op de grasvelden bij de Alkmaarse Boys. Gestaag groeide de club uit naar in 1960 al een ledental van 100 man. De club had echter nog geen definitieve lokatie kunnen vinden. Na op vele verschillende velden gespeeld te hebben en zelfs met Alkmaar samen een clubhuis gedeeld te moeten hebben, kreeg de club uiteindelijk in 1973 zijn eigen stek aan het Vennewater in Heiloo. Een plaats die tot op de dag van vandaag nog intensief gebruikt wordt om het menige hockeyplezier uit te oefenen.

In 1986 verschijnt na moeizaam onderhandelen en lang wachten eindelijk het eerste kunstgrasveld. Dertien jaar later beschikken we zelfs over twee kunstgrasvelden. Sinds 2007, 21 jaar later dus, hebben we zelfs drie kunstgrasvelden!

In ruim 50 jaar tijd is het kleine kluppie waar het mee begon uitgegroeid tot enorm gezellige middelgrote hockeyvereniging. Een vereniging om nooit te vergeten!!!