Spelregels

Gewijzigde Spelregels

Let op: er zijn drie belangrijke wijzigingen per 1 September 2019:

Iedere elftalwedstrijd duurt vanaf nu 4x 17,5 minuten, met een pauze van 2 minuten tussen het 1e en 2e kwart en tussen het 3e en 4e kwart. Beginslag in 2e en 4e kwart op de middenstip door het team dat de beginslag nam in 1e of 3e kwart. Er wordt pas van kant gewisseld na het 2e kwart met een pauze van 5 minuten. Coaches let op: de scheidsrechters wordt opgedragen om de pauze van 2 minuten strikt te handhaven!

De Vliegende Keep is niet meer. Teams hebben de keuze om òf met 10 veldspelers + aangeklede keeper te spelen, òf met 11 veldspelers. Tijdens de wedstrijd mag meermalen gewisseld worden van teamvorm. MAAR: niet tijdens Strafcorners eb Strafballen. Kies je voor 11 veldspelers dan loop je de kans om een Strafcorner of Strafbal te moeten verdedigen uitsluitend via de stick en met enige bescherming een gezichtsmasker. De bal stoppen met voet, lijf of hoofd mg dus niet.

Bij het nemen van een vrije slag vlak voor de cirkel van de tegenpartij is nu de keuze uit 2 mogelijkheden. Neem je de bal meteen, dan mogen de verdediger vlak binnen de cirkel tegenover je staan maar mogen ze alleen meelopen met je tijdens de eerste 5 meter lopen. Nieuw is dat als je besluit even te wachten (even rechtop staan, om je heen kijken en zo) iedereen op 5 meter van de bal moet gaan staan, binnen en buiten de cirkel.

Heb je verder nog vragen: zodra de Briefing van de KNHB bij ons binnen is zullen we een Briefingavond plannen, houd dus de website in de gaten. Verder zal de scheidsrechterscommissie de eerste weken veelvuldig aanwezig zijn voor uitleg, ondersteuning en vragen.

Meer informaite is te lezen in de bijlage en op deze Link van de KNHB.

Michelle Pafort

22-8-2019 @ 23:11:45 |Mag ik zeggen dat ik de laatste spelregel wat vaag uitgelegd vind.....oftewel ik moet deze nog even op mij in laten werken....

Michiel Aubertijn

28-8-2019 @ 14:59:23 |Kan die regel over de vrije slag bij de cirkel tijdens de trainingen geoefend worden?

Reageer op het nieuws