Van de voorzitter; het lente-reces is aangebroken

Beste leden,

Het lente-reces is aangebroken en we spelen pas weer eind mei (weekend 25/26 mei), behalve Dames 1 die gewoon elke week doorspeelt. Ook hebben we op 11 mei nog wat jeugdwedstrijden staan, maar eigenlijk ligt alles heel mei stil. Dit komt natuurlijk door de meivakantie, Hemelvaart en Pinksteren, allemaal vrije dagen en weekenden. Leuk natuurlijk, maar ook wel jammer. Normaal gesproken zijn de wedstrijden in mei de leukste van het jaar vanwege mooi weer, lekkere temperatuur en drukte op de club.

Gelukkig ligt niet alles stil, want op 9 mei hebben we het befaamde Family & Friends toernooi waar ook dit jaar weer velen aan deel gaan nemen. Er is nog plek voor één vriendenteam en één familieteam (kinderen tussen 12 en 18 jaar). Tot vrijdag 26 april kan er nog worden aangemeld.

Teamindelingen

Mei is ook altijd traditioneel de start van de indeling van de teams voor het volgende seizoen. De seniorencommissie is al druk bezig met de inventarisatie en gesprekken met aanvoerders over de seniorenteams, waarbij het vooral gaat om ‘aantallen’. Hebben we wel genoeg om alle teams te blijven vullen. Dus heb je zin in om te hockeyen in een jong senioren, senioren of veteranenteams meld je dan aan.

Jeugd teamindelingen

Ook de jeugdteams worden in mei samengesteld. De teams worden samengesteld op basis van gesprekken met coaches/ trainers/ begeleiders en TIPS (volgsysteem). Doel hiervan is om gelijkgestemden bij elkaar te plaatsen, dus op basis van sterkte (zoals in een selectieteam) of op basis van vriendjes, teamgenoten die al lang bij elkaar zijn of wensen. Dit is voor vele jeugdleden altijd een spannende tijd, maar met name voor de ouders. Dat is wel een trend de laatste jaren waarbij met name ouders zich meer en meer druk maken over indelingen, terwijl de jeugdleden het zelf vaak wel prima vinden. Kortom, houd daar rekening mee. Vragen en opmerkingen mag altijd uiteraard, maar wel op een respectvolle manier.

Voor de jongens wordt komend jaar helemaal interessant en spannend, want alle jongensteams vanaf O10 t/m O18 worden combinatieteams met Castricum vanwege de aantallen (te weinig jongens). Onlangs heeft er een bijeenkomst met ouders plaatsgevonden waar dit is toegelicht.

Vele vrijwilligers zijn in mei druk

Mei is ook de periode dat we de club alvast weer klaar gaan stomen voor het volgende seizoen. Zo is de vrijwilligerscommissie bezig met de invulling van diverse commissies, want we hebben echt nog wel wat mensen nodig. Het green team onderhoudt elke vrijdag het complex. Een groep vrijwilligers is bezig met het nieuwe fitness-hok wat klaar moet zijn aan het begin van het nieuwe seizoen. De barcommissie is bezig om de invulling voor het nieuwe seizoen te optimaliseren. Zoals gezegd zijn de jeugd-en seniorencommissies nu druk met de teamindelingen en HTZ is al weer bezig met selecties, trainers en coaches. De sportiviteit & respect commissie is bezig, samen met de medische en communicatie commissie, om aan het begin van het nieuwe seizoen alle uitingen over sportiviteit en respect klaar te hebben. En dan vergeet ik vast nog heel veel vrijwilligers die zich inzetten.

Sportiviteit & respect

En Sportiviteit & Respect is belangrijk, want we merken meer en meer een verharding op de club, vooral op de zaterdagen. Het hockeyspel wordt ruwer (met name verbaal), respect naar scheidsrechters is ver te zoeken en ouders roeren zich en uiten zich veelvuldig op een niet respectvolle manier en zelfreflectie is vaak ver te zoeken. Dat moeten we gaan proberen om te draaien.

En als mei voorbij is starten we gelukkig weer in juni met de laatste hockeywedstrijden. Hopelijk dan in het mooie weer, met leuke dagen en lange nazitten op het balkon of terras. Ik verheug me er op. Voor nu wens ik iedereen een lekkere meivakantie en geniet van de vrije weekenden.

Michiel Ullers, voorzitter HV de Terriers