Van de voorzitter: hoe zit het nu met die nieuwe maatregelen?

Beste leden,

Verwarring. Dat is het woord van het afgelopen weekend. Gaan de nieuwe maatregelen nu wel of niet al in op zaterdag en hoe zit het eigenlijk met al die maatregelen? Hoe, wat en waar? En op welke manier? Dat waren de grote vragen en dat kwam o.a. door onze eigen communicatie naar jullie als leden. Het is ook wel lastig, want het is ook voor ons als club niet altijd duidelijk wat nu wel en niet mag en waar wij als sportclub onder vallen.

Hoe zit het nu met de maatregelen?

Neem nu de maatregel dat er geen publiek/ toeschouwers mogen zijn bij sportwedstrijden. Heel duidelijk zou je zeggen, maar zo duidelijk is het niet. Ja, het is duidelijk dat er geen toeschouwers bij wedstrijden mogen zijn die speciaal voor een wedstrijd langs de lijn komen staan, zoals bijvoorbeeld ouders.

Maar wat nu als je met je eigen team moet spelen en je drinkt na de wedstrijd met elkaar nog een drankje en je staat bij veld 1 te kijken naar de wedstrijd die na jouw eigen wedstrijd begonnen is. Ben je dan nog speler die samen met zijn team wat nazit of ben je al toeschouwer?

Altijd een QR code nodig om clubhuis binnen te komen?

En dan heb je nog de lastige regel van de QR code bij het clubhuis. Die geldt voor alle leden, maar weer niet voor vrijwilligers die in functie zijn, zoals bv. coaches of bardienstmedewerkers. Maar hoe lang geldt die regel? Stel je bent coach van een team, dan mag je in principe zonder QR code een clubhuis in of naar de WC gaan. Maar geldt dit ook nog een half uur na de wedstrijd? Ben je dan nog "in functie”? En hoe ga je dit controleren?

"Vrijwilliger” is geen vrijbrief om het clubhuis in te gaan

Met vrijwilliger in functie wordt bedoeld dat je op dat moment als vrijwilliger voor de club "werkt” en het clubhuis in moet om je functie uit te kunnen oefenen. Denk dan aan bardienstmedewerker, vergaderen met commissie, als trainer voor overleg, etc. Het bijwonen of volgen van een cursus (bv. scheidsrechters) valt hier dus niet onder want dan ben je deelnemer. Het is dus niet zo dat als je vrijwilliger bent dit een vrijbrief is om het clubhuis in te gaan.

Alle leden verantwoordelijk voor naleving van regels op de club

Jullie begrijpen het al. Het is heel lastig en het is een grijs gebied. En dat is nu net het probleem. Bij ons lossen we het op door o.a. de WC beneden open te laten, zodat je wel naar een WC kan. Boven vragen we om een QR code en rekenen op medewerking van iedereen. De verantwoordelijkheid ligt bij alle leden en niet alleen bij een bestuur of commissie.

En daarom nog even kort een opsomming van hoe we het bij Terriers doen komende weken:

·         Toeschouwers/ publiek zijn niet welkom.

o   Dit geldt ook voor eigen (jeugd) leden/ teams en blijf niet te lang na je eigen wedstrijd hangen

o   Speel je een UIT-wedstrijd, dan niet na de wedstrijd nog een drankje op Terriers komen drinken, want dan ben je toeschouwer namelijk

·         Over het gehele terrein geldt 1.5 meter afstand, dus ook op het balkon

·         Om het clubhuis in te gaan heb je een geldige QR code nodig (ook voor de WC boven)

o   Uitzondering zijn vrijwilligers in functie

·         Take away is mogelijk (binnen halen, buiten drinken) maar dan wel met een mondkapje

·         Binnen in het clubhuis alleen zitplaatsen

·         Sluiting clubhuis uiterlijk 20.00 uur

·         Training na 20.00 uur mogelijk (maar clubhuis is dan dicht)

Kortom, houd je allemaal aan bovenstaande regels, dan kunnen we de komende weken lekker hockeyen en hoeven we geen aanvullende eigen maatregelen te nemen.